Home
         
 

Huisstijlbronnen

 

 

 

 

Boeken over huisstijl

Rayan Abdullah en Roger Hübner, Corporate Design. Kosten und Nutzen. Mainz, Hermann Schmidt, 2002. Met lit. opg. ISBN 3-87439-597-9

Wibo Bakker, Droom van helderheid. Huisstijlen, ontwerpbureaus en modernisme in Nederland, 1960–1975. Rotterdam, 010, 2011. Met lit. opg., reg. ISBN 978-90-6450-753-3

David Bernstein, Company image and reality. A critique of corporate communications. Eastbourne, Holt, Rinehart and Winston, 1984. Met lit. opg., reg. ISBN 0-03-910574-1

Roland Bickmann, Chance: Identität. Impulse für das Management von Komplexität. Berlin, Springer, 1999. Met bibliogr., reg. ISBN 3-540-63488-6

Klaus Birkigt, Marinus M. Stadler en Hans Joachim Funck (red.), Corporate Identity. Grundlagen, Funktionen, Fallbeispiele, 11e dr. München, Verlag Moderne Industrie, 2002. Met lit. opg., reg. ISBN 3-478-25540-6

Ed Blauw, Het corporate image. Over imago en identiteit, 4e dr. Amsterdam, De Viergang, 1994. Met lit. opg. ISBN 90-70234-35-1

Ben Bos, Huisstijl. De kern van de zaak. Amsterdam, BIS Publishers, 2002. Met lit. opg. ISBN 90-6369-033-9

Ben Bos, Huisstijl, een expressie van kwaliteitszin. Deventer, Van Loghum Slaterus, 1986. (Reeks grafische communicatie). Met lit. opg. ISBN 90-368-0009-9

Annette van den Bosch, Huisstijlmanagement. De verankering van de huisstijl in de organisatie. Alphen aan den Rijn, Samsom, 2000. (Communicatie dossier, dl. 16). Met lit. opg. ISBN 90-14-06478-0

Annette van den Bosch, Menno de Jong en Wim Elving, Meer dan het logo. De invloed van organisatiekenmerken op de huisstijl. Oldenzaal, Nijkamp & Nijboer, 2001. ISBN-loos

Hans P. Brandt (et al.), De expressieve organisatie. Werken met identiteit. Den Haag, SMO, 2005. ISBN 90-6962-226-2

Gerard Brummer, Huisstijl? De opstap naar herkenning. Enschede, Brummer & Van der Heijden, 2004. ISBN 90-808972-1-3

Constant Coolsma en Aad van Dommelen, Vormgeving in communicatie, 2e dr. Alphen aan den Rijn, Kluwer, 2003. (Communicatie dossier, dl. 7). Met lit. opg., reg. ISBN 90-13-00738-4

Martin Dunkl, Corporate Design Praxis. Das Handbuch der visuellen Identität von Unternehmen, 2e dr. Wien, Orac, 2000. Met bibliogr. ISBN 3-7007-1878-0

Michael Evamy, Logo. London, Laurence King, 2007. Met reg. ISBN 978-1-85669-528-2

Dieter Herbst, Corporate Identity. Berlin, Cornelsen, 1998. (Das professionelle 1x1). Met bibliogr., reg. ISBN 3-464-49032-7

Edsco de Heus (red.), Total identity. Amsterdam, BIS Publishers, 2003. ISBN 90-6369-050-9

Cees de Jong (et al.), The image of a company. Manual for corporate identity. ’s-Gravenhage, Sdu Uitgeverij, 1990. Met lit. opg., reg. ISBN 90-12-06631-X

Séphine Laros en Isolde Bal, Huisstijlonderzoek. Op weg naar een nieuwe huisstijl. Alphen aan den Rijn, Kluwer, 2003. (Communicatie memo, dl. 27). Met lit. opg. ISBN 90-14-09543-0

Wil Michels en Patrick van Thiel, Corporate design management, 3e dr. Groningen, Wolters-Noordhoff, 2006. Met lit. opg., reg. ISBN 90-01-58748-8

Per Mollerup, The corporate design programme. Copenhagen, Danish Design Councel, 1987. (European design editions). Met lit. opg. ISBN 87-87385-34-1

Per Mollerup, Marks of excellence. The function and variety of trademarks. London, Phaidon, 1997. Met lit. opg., reg. ISBN 0-7148-3448-3 (geb.) of 0-7148-3838-1 (pbk.)

Veronica Napoles, Corporate identity design. New York, Wiley, 1988. Met bibliogr., reg. ISBN 0-471-28947-7

Wally Olins, Corporate identity. Making business strategy visible through design. London, Thames and Hudson, 1989. Met bibliogr., reg. ISBN 0-500-01472-8 (geb.) of 0-500-27808-3 (pbk.)

Wally Olins, The new guide to identity. How to create and sustain change through managing identity. Aldershot, Gower, 1995. Met bibliogr., reg. ISBN 0-566-07750-7 (geb.) of 0-566-07737-X (pbk.)

Wally Olins, On brand. London, Thames and Hudson, 2003. Met bibliogr., reg. ISBN 0-500-51145-4 (geb.) of 0-500-28515-2 (pbk.)

Wally Olins, The brand handbook. London, Thames and Hudson, 2008. Met reg. ISBN 978-0-500-51408-5

Robert Paulmann, Double loop. Basiswissen Corporate Identity. Mainz, Hermann Schmidt, 2005. Met bibliogr., reg. ISBN 3-87439-660-6

Leonore Pulleman, Ontwikkel een handboek voor je huisstijl. Alphen aan den Rijn, Kluwer, 2008. (Secretaresse assistent wijzer, dl. 22) Met lit. opg. ISBN 978-90-13-05489-7

Renny Ramakers (red.), Bedrijfsstijlen. Rotterdam, Uitgeverij 010, 1985. (Industrieel ontwerpen in Nederland, dl. 5). ISBN 90-6450-032-0

Mark Rowden, Identity. Transforming performance through integrated identity management, 2e dr. Aldershot, Gower, 2004. Met reg. ISBN 0-566-08618-2

Klaus Schmidt en Chris Ludlow, Inclusive branding. The why and how of a holistic approach to brands. Hampshire, Palgrave Macmillan, 2002. Met reg. ISBN 0-333-98079-4

Majken Schultz, Mary Jo Hatch en Mogens Holten Larsen (red.), The expressive organization. Linking identity, reputation, and the corporate brand. Oxford, Oxford University Press, 2000. Met lit. opg., reg. ISBN 0-19-829778-5 (geb.) of 0-19-829779-3 (pbk.)

Patrick Spijkerman (red.), De vorm van de overheid. Amsterdam, Premsela, 2003. ISBN-loos

Hans Stol, Een boekje over huisstijl, 2e dr. Leiden, De Erven Kuyper, Colijn van de Bom, 2005. Met bibliogr., reg. ISBN 90-74902-12-X Zie ook: Een lezing over huisstijl

Declan Stone en Garech Stone, Logo R.I.P. A commemoration of dead logotypes. Amsterdam, BIS Publishers, 2003. Met bibliogr., lit. opg., reg. ISBN 90-6369-063-0

Alina Wheeler, Designing brand identity. An essential guide for the whole branding team, 3e dr. New York, Wiley, 2009. Met bibliogr., reg. ISBN 978-0-470-40142-2

Titia Schoenaker en Edo van Dijk, Eden. Design & communication. Amsterdam, BIS Publishers, 2005. ISBN 90-6369-120-3

Wim Pijbes, Behind the seen. Studio Dumbar. Mainz, Hermann Schmidt, 1996. ISBN 3-87439-335-6

Michel Chanaud en Alain Le Quernec, Studio Dumbar. Paris, Pyramid, 2006. (Designer & Design, dl. 49). ISBN 2-350-17039-X

Paul Hefting (et al.), Tel Design 1962–1992. Amsterdam, BIS Publishers, 1992. ISBN 90-72007-23-9

Stijn van Diemen en Jaco Emmen, Emmapark. Het geheim van het begrijpelijke. Den Haag, Tel Design, 2003. ISBN 90-807579-1-8

Jaco Emmen, Colourful imagination. Teldesign 1962–2007. – Rotterdam, Veenman, 2008. ISBN 978-90-8690-205-7

Kees Broos, Ontwerp: Total Design. Utrecht, Reflex, 1983. Met bibliogr. ISBN 90-6322-091-X

Hub. Hubben, Ontwerp: Total Design. De jaren tachtig. Wormer, Inmerc, 1989. ISBN 90-6611-002-3

Edsco de Heus (red.), Total identity. Amsterdam, BIS Publishers, 2003. ISBN 90-6369-050-9

Alexandra de Bruijne (red.), Identity 2.0. Amsterdam, BIS Publishers, 2008. ISBN 978-90-6369-184-4

 

Huisstijlhandboeken

ABB
Air Products
Akzo Nobel
Algemene Rekenkamer
Alzheimer’s Society
American Heart Association
Artesis
Avans Hogeschool
BAE Systems
Boehringer Ingelheim
Brandweer
Cargill
CDA
CDU
CEZ
Cornell University
Cunard
Daimler
Dansk Byggeri
Deltares
Die Bundesregierung
Diebold
DSM
Eidgenössische Technische
   Hochschule Zürich

Erasmus MC
Erasmus Universiteit Rotterdam
Gemeente Amsterdam
Gemeente Arnhem
Gemeente Den Haag
Gemeente Dordrecht
Gemeente Eindhoven
Gemeente Leiden
Gemeente Rotterdam
Heineken
HEWI
Hogeschool Utrecht
Hong Kong
Inspectie Werk en Inkomen
Københavns Universitet
Krisberedskapsmyndigheten
KWF Kankerbestrijding
Lilly
Lloyd’s
Maastricht University
Macmillan
Menzis
Mesta
Midwest Airlines
Ministerie van Buitenlandse
   Zaken

Ministerie van Defensie
Ministerie van Sociale Zaken en
   Werkgelegenheid

Ministerie van Verkeer en
   Waterstaat

Mosaic
Narvesen
National Health Service
Nortel
Novo
Novozymes
NPS
Océ
PPG Industries
Princeton University
Protestantse Kerk in Nederland
Provincie Noord-Brabant
Radboud Universiteit Nijmegen
Rijksoverheid
Rijksuniversiteit Groningen
ROC Midden Nederland
San Francisco International
   Airport

SenterNovem
Schweizerische
   Eidgenossenschaft

Smithsonian Institution
Syntens
TBI
TDC
Technische Universiteit Delft
Technische Universiteit
   Eindhoven

The Paley Center for Media
The Royal Society of Chemistry
The University of Nottingham
The University of Warwick
TNT
TNT Post
Transport for London
UMC Utrecht
Universiteit Twente
Universiteit Utrecht
Universiteit van Amsterdam
University College Dublin
Vanderbilt University
VKW
Vlaamse
   Gemeenschapscommissie

Volkswagen
YWCA

Zie ook: Project 1 Logo voor
   de rijksoverheid

Websites over huisstijl

Brandchannel (Interbrand)
Corporate Brand Matrix (Tony
   Spaeth & Tom
   Vanderbauwhede)

Corporate Identity
   Documentation (Robert
   Salzmer)

Corporate Identity Portal
   (Robert Paulmann)

Identityworks (Tony Spaeth)
Logo R.I.P. (The Stone Twins)
ReBrand (Center for Design &
   Business)

Wireality (Grapefruit Design)

Huisstijlmanagement

Facilion
Huisraad
NykampNyboer
Paragon
Restyle Groep Nederland
Videntity

Huisstijlontwerp

2D3D
Corps
Edenspiekermann
Gramma
Keja Donia
Koeweiden Postma
Lemento
NLXL
Ontwerpwerk
Proforma
Studio Dumbar
TelDesign
Total Identity

FutureBrand
Interbrand
Interbrand Zintzmeyer & Lux
Joe Finocchiaro
Kontrapunkt
Landor
Lippincott
MetaDesign
Pentagram
Peter Schmidt Group
Siegel & Gale
Stankowski+Duschek
The Brand Union
Wolff Olins

Zie ook: Nederlands Archief
   Grafisch Ontwerpers (NAGO)